Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies). Les mer om vår håndtering av informasjonskapsler og personvern i vår personvernerklæring

Personvernerklæring

Untitled

I denne personvernerklæringen forklarer vi hvordan vi behandler deres personopplysninger, hvordan vi bruker denne informasjonen og hvordan vi tar hensyn til personvernregelverket.

Personopplysninger er opplysninger eller vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson. Dette kan være navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, bankkontonummer eller registreringsnummeret på et kjøretøy. Tjenesten innhenter ingen sensitive personopplysninger. Behandlingen av opplysningene er nødvendige for at vi skal kunne oppfylle avtalen med deg.

Trondheim Parkering AS er behandlingsansvarlig for personopplysningene i tjenesten, selv om tjenesten blir benyttet av ulike avtalepartnere.

Trondheim kommune, St Olavs hospital og Trondheim Havn har også kundeportaler som driftes gjennom denne tjenesten/løsningen, og er en integrert del av Trondheim Parkerings systemer. Denne personvernerklæringen gjelder systemet Parka og dennes kundeportal-løsning.

Behandlingsansvarlig:

Trondheim  Parkering AS

Selskapet har organisasjonsnummer 922 038 473 og forretningsadresse Erling Skakkes gate 40, 7012 Trondheim.

For spørsmål knyttet til dine personopplysninger kan du enten kontakte Trondheim Parkering ved epost parkering@trondheim.kommune.no eller på telefon 72 54 09 10.

All behandling av personopplysninger, slik som innsamling, registrering, sammenstilling, lagring og utlevering, eller en kombinasjon av ulike bruksmåter, er underlagt særskilte regler, blant annet i personopplysningsloven. Trondheim Parkering er ansvarlig for at behandlingen skjer i samsvar med norske lover. Dine data er trygge og brukes kun av oss til det vi oppgir i denne erklæringen.

Formål

Parka er et komplett saksbehandlingssystem for parkeringsordninger. Kunden velger selv å registrerer et kundeforhold og å søke om ulike parkeringsavtaler gjennom kundeportalen. Behandlingen av opplysningene er nødvendige for å kunne oppfylle avtalen med kunden.

Innsamling av informasjon

Personopplysninger som behandles består av opplysninger som kunden selv registrerer eller utleverer til vår avtalepart, kameraløsning, eller via nettside.

Behandlingen av opplysningene er nødvendige for å kunne oppfylle avtalen med kunden.

Lagring av brukerinformasjon

Følgende informasjon som er bruker-relatert kan være lagret i tjenesten:

1. Mobilnummer og e-post

Dette brukes som brukeridentifikasjon i tjenesten - e-post/sms sendes til kunde ved registrering og behandling. Dersom kundeinformasjon blir endret i systemet, vil kunden motta informasjon om dette via sms/epost og bekrefte info selv via portalen.

2. Brukerprofil

E-postadresse, navn og bostedsadresse lagres for å kunne knytte brukeren til en rettighet til å kjøpe adresserelaterte produkter, samt brukeridentifikasjon.

3. Avtalehistorikk

Start og sluttdato for parkeringstillatelsen lagres kun i en tidsbegrenset periode.

4. Registreringsnummer på kjøretøy

Lagres i forbindelse med kjøp av parkering eller andre tillatelser for å knytte tillatelse til kjøretøyet.

5. Kjøp-og transaksjonshistorikk

Ved kjøp av avtaler kan kunden velge å betale enten via bank eller debet/kredittkort (Trondheim Parkering AS og Trondheim kommune).

For St.Olavs hospitals kunder er kun betaling med debet/kredittkort mulig.

For Trondheim Havns privatkunder må betaling skje gjennom debet/kredittkort. Firmakunder må betale tilsendt faktura via Trondheim Havns faktureringssystem.

Ved debet/kredittkortbetaling vil kunden sendes til en egen betalingsformidler ,PSP, her PayEx, for registrering av kortdetaljer og godkjenning av betaling. Det er kun referanse som lagres og som kan spores.

Alle personopplysninger som blir behandlet lagres i servere innenfor EU/EØS.

Hva informasjonen brukes til

Hovedformålet med brukerinformasjonen listet i forrige kapittel er å kunne legge til rette for en effektiv tjeneste - sikre at søknad og kjøp av tillatelser og produkter foregår på en brukervennlig og sikker måte.

Informasjonen kan bli brukt til en kontinuerlig forbedring av tjenesten. Informasjonen som er lagret om brukeren vil benyttes for å forbedre tjenesten, både til å finne feil og forbedre kundeopplevelsen.

Tjenesten har rett til å kontakte brukeren med det formål å forbedre tjenesten, for eksempel i form av spørreundersøkelser. Deltakelse i slike undersøkelser er frivillig.

Informasjonen kan også bli brukt til å analysere markedet og forstå trender. Statistikk på aggregert nivå og segmenter på for eksempel demografi og geografi kan bli brukt for å analysere bruksmønster og hvordan aktivitet og trender utvikler seg. Analyser kan også kombineres med data på tvers av Parka’s digitale flater.

Hvem har tilgang til informasjonen

Tredjepartsleverandører vil få de opplysninger som er nødvendige for å gjennomføre autentisering av en bruker og for å kunne gjøre oppslag i dataregistre.

Parkeringsoperatør som håndhever parkeringsreglementet på steder der tjenesten er tilgjengelig vil kunne slå opp om kjennemerket har en gyldig tillatelse.Tilgang til informasjonen er sikret med adgangskontroll og passord. Hos systemleverandøren av tjenesten Parka har kun ansatte knyttet til kundeservice og utvikling tilgang til personopplysningene.

På direkte forespørsel fra offentlige etater (eks Politi, Skatteetaten) – der disse har lovhjemmel for å kreve informasjon fra tjenesten - vil Parka kunne gi fra seg etterspurt informasjon.

Parka kan gi fra seg data til forskningsrelaterte formål. Detaljer om enkeltindivider skal anonymiseres, evt. at data gis på aggregert nivå.

Lagringstid

Personopplysninger blir kun lagret i den perioden som er nødvendig for å overholde enhver rettslig forpliktelse som er relevant, slik som avtale, tvist eller en rettslig prosess.

Databehandler

For å sikre dine personopplysninger, har Trondheim Parkering AS inngått databehandleravtale som sikrer at personopplysningene blir behandlet i samsvar med regelverket, og som setter en klar ramme for hvordan databehandleren kan behandle opplysninger.

Vi kan la underleverandører (samarbeidspartnere) stå for den tekniske delen av databehandlingen. Vi pålegger databehandleren å sørge for en forsvarlig informasjonssikkerhet og sletting av personopplysninger.

Rett til innsyn/retting/sletting/dataportabilitet

Ved uriktige, ufullstendige eller irrelevante opplysninger kan kunden når som helst få dem rettet, supplert eller slettet.  For utlevering, retting eller sletting av egen bruker må man kontakte Trondheim Parkering AS. Brukeren vil da bli slettet fra tjenesten, men kjøpstransaksjoner vil være oppbevart i inntil 5 år for å ivareta informasjonsbehov som følge av regelverket i bokføringslov og –forskrifter.

Endring av personvernerklæringen

Trondheim Parkering AS har rett til å oppdatere personvernerklæringen. Dersom erklæringen endres i forhold til måten vi behandler dine personopplysninger på vil endringene informeres via vår avtalepart eller direkte til kunde ved e-post.

 

 



Slik søker du om parkering


  • Registrer deg som kunde.

    Din registrering vil bli godkjent innen inntil 4 virkedager.
  • Fyll ut og send inn søknadsskjemaet.

    Vent på behandling.
  • Betal parkeringen med bankkort.

Se mer info om søknadsprosessen



Lurer du på hvor du kan parkere?

Se våre parkeringsområder

Ønsker du å avslutte din avtale:

Send e-post til kundesenter senest en uke før månedsslutt for at du skal slippe å betale for påfølgende måned.